1 sep. 2008

Rolig kommentar i skolan

Onsdag förmiddag är i år vikt för temaarbete i vårt arbetslag och efter demokratisk omrötsning blev det kommande temat Kvänum. Idag spånade jag om vad eleverna tycker att vi skall ta upp om Kvänum och förslag som historia, nedlagda järnvägen osv. dök upp. En tjej tyckte bestämt att en rubrik borde vara "kända Kvänumsbor". Varvid jag frågade att finns det någon känd Kvänumsbo? Ja visst, Helena som är gift med Casper Jarnebrink i Arvingarna är väl en kändis?? Nja sa jag, är det någon annan som känner till henne? De flesta skakade på huvudet. Vi får väl leta vidare och se om vi kan hitta någon kändis från Kvänum, men jag tror inte vi kommer att lyckas.....

På tal om kändisar så hade jag en elev för många år sen som var svalt intresserad av skolan och i synnerhet SO. En lektion pratade jag och några elever om melodifestivalen och denna tjej som inte var så skolmotiverad sa att hon bara älskade Friends och jag frågade henne då om hon visste att Nina Inhammar växte upp i Råda utanför Lidköping (nära Kvänum)? Det hade hon ingen aning om och tyckte att det var "häftigt" och när jag sen berättar att hon gick i min lillasysters klass och att de var kompisar och att Nina var hemma hos oss ibland så blev hon "tokig" och från den dagen var SO så roligt och jag vara bara skolans bästa lärare... Jag trodde det krävdes studier och talang för det men tydligen skall man "känna rätt person"....

Inga kommentarer: