24 mars 2008

Polen

Andra veckan i april skall jag åka till Polen. Lagmansgymnasiet i Vara åker varje år med årskurs treor på en studieresa till Polen och bor då ca en vecka i Krakow och utgår därifrån för alla aktiviteter som sker under veckan. Då jag är SO-lärare på högstadiet så blev jag tillfrågad om jag ville åka med och det kunde jag inte tacka nej till då jag aldrig varit i Polen. En hel dag skall förläggas till Auschwitz-Bikenau och på något sätt känns det som min skyldighet att åka dit och på plats ta del av de fasor som utspelades där under andra världskriget då jag undervisar i historia och varje år arbetar om förintelsen. Läser in mig på Polen just nu och trots att det ligger så nära och att jag har massor av poäng i historia, geografi osv. måste jag erkänna att mina kunskaper varit oerhört bristfälliga men de börjar ”ta sig”!!

En dag är helt fri för egna strövtåg och hundmänniska som jag är kommer jag kanske hinna med något som har med hund att göra……..

Har hört att Krakow är en mycket vacker stad och jag tycker verkligen om att besöka vackra och intressanta städer och Prag ligger högt på listan. Personligen är jag ingen charterresenär som bor på ett hotell en vecka och ligger på ”playan” och ”steker” mig. Efter ca 20 minuter börjar det krypa i mig och jag vill hitta på något…..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir nog en upplevelse! Min förra arbetsplats Electrolux har sitt Shared Service (leverantörsreskontran) i Krakow, och jag var ditbjuden av tjejerna som jobbade där. Tyvärr blev det aldrig av eftersom jag sa upp mig från Elux och nu tjänstgör på ett annat mindre bolag.......
Men dom berättade mycket om sin vackra stad och berättade även om Auswich. Spännande!

Susanne Lindström sa...

Jag hamnade här på grund av att Jenny Helming nu har en liten söt valppojke från dig.

Krakow är verkligen något för dig att se fram emot. Jag var där med mitt jobb 1996 (oj då, vad länge sedan det är!). Ta dig tid att bara strosa omkring och titta på de vackra byggnaderna. Ta dig gärna också till slottskullen Wawel. Jag förutsätter att du är historieintresserad! ;-) Nu för tiden finns det till och med en vegetarisk restaurang där. Stora torget är också helt fantastiskt kantat med många restauranger och serveringar.

Vi besökte också Auschwitz en otroligt regnig dag. Det var så deprimerande, men ack så nyttigt. Vår guide var helt makalös. Ja, ja, nog om detta. Apropå att du jobbar som lärare kan jag berätta att jag nu ska fortsätta att rätta tentor på en nätkurs som jag är ansvarig för; "Perspektiv på queer/sexualitet i skolan".

Mina hundar kan du beskåda på www.simplesite.com/whippeternal

Själv åker jag till Paris i slutet av månaden!

Mvh
/Susanne Lindström