25 apr. 2008

Internationellt värre

På skolan där jag jobbar har vi under flera års tid tagit emot studenter från europeiska länder, så kallade språkassistenter, som förutom att de förkovrar sig i svenska språket bidragit med kunskap om deras hemländer. Frankrike, Tyskland och Polen är exempel på nationer som berikat skolan. Häromdagen så anlände vår senaste gäst Aya från Japan. Aya bor hemma hos min kollega Linda och då Linda jobbar i samma arbetslag som mig så har även Aya fått ett skrivbord i vårt arbetsrum. Aya har läst svenska i Japan och kan redan en hel del men hon gör jätteframsteg varje dag med det språkliga!!

En rolig anekdot (de som känner mig vet att jag har en förkärlek att luras lite....) var när Bertrand från Frankrike ganska nyligen kommit till Sverige och en eftermiddag så förberedde jag en sportdryck som bestod av ett fint pulver (vitt) som skulle blandas med vatten. Jag gjorde mitt bästa att få ner pulvret i en pet-flska men en del hamnade utanför på mitt skrivbord. Jag tog fram ett Visa-kort (man har väl sett hur det går till på film!!!!) och fixade ihop pulvret i fina strängar. Blinkade åt min kollega Hans som snart förstod vad jag var ute efter och han låtsades komma fram med en liten pappers-hylsaför att dra i sig pulvret. Bertrand fick snart stora ögon och började se lite obehagligt berörd ut..... Jag gjorde som Hans och efter det frågade jag Bertrand om han inte ville "pigga upp sig lite"????? Varvid Bertrand svarar: "nej tack, inte just idag"!!!!!! Han skrattade efteråt när han fattade att vi skämtade!!

Inga kommentarer: