28 feb. 2008

Minnen från England

Satt och tittade på Whippet Archives (kolla in sidan om ni inte gjort det) och såg stamtavlor från kennel Boughton. Kennel Boughton var aktiva nere i Kent utanför staden Faversham och uppfödningen av whippet bedrevs av Alfreda Boggia. Även om Alfreda har gått ur tiden så är hennes dotter igång med utställningsgreyhound under namnet Boughton. Alfreda tog över namnet av sin far så kenneln har funnits under många år. När jag jobbade med airedaleterrier på en kennel en liten bit från Boughton kenneln så cyklade jag ibland över och hälsade på för att få klappa på och umgås med lite whippet när "abstinensen" blev förstor......

Det stora problemet var (om jag inte skulle cykla tre mils omväg) var att jag var tvungen att passera sydöstra Englands största rondell, en så kallad island som får våra svenska rondeller att vara av storlek bilbana!!! Jag fick cykla fram och när jag tyckte att trafiken var någorlunda lugn fick jag kasta mig och cykla så fort jag kunde. Tyvärr var det svårt då cykeln var av modell 30-talet, en sån cykel där mina knän nästan fastnade i styret. Kolla in en kartbild av rondellen här! Ni förstår när ni ser!!

Alfreda hade whippets av gammal engelsk stam av en fin typ som osade whippet men som i mitt tycke kanske var lite tråkiga. Trevliga var de och det var kul att sitta ner i soffan med ett gäng whippets runt mig!!

Jag och min fantastiska 30-tals cykel for runt på små vägar i Kent den dag jag var ledig i veckan och en trevlig sysselsättning var att stanna vid någon pub i en by och snacka lite med "gubbarna" utanför puben som inte minst hade spännande minnen att berätta om andra världskriget och som ung och historieintresserad var det oerhört givande då ju män i samma ålder i Sverige inte hade den erfarenheten.

Inga kommentarer: