2 feb. 2008

TV och radio

En kompis frågade för ett tag sedan om jag gillar att titta på TV och jag måste erkänna att jag är barnsligt förtjust i den aktivitet..... Jag och en annan kompis har talat tidigare om varför både han och jag är "TV-freaks" och vi kom fram till att vi båda ca 20 år senare blir lika barnsligt "överraskade" att det finns mer än två kanaler att se på och att det inte bara är en testbild att se på fram till barnprogrammen!! De unga som växer upp nu har ju aldrig upplevt något annat och kan det vara så att vi som växte upp med bara TV1 och TV2 var så "svältfödda" på TV att vi än idag extra uppskattar det numera stora antalet kanaler.? När jag var liten så kunde clownen Manne dyka upp redan halv fem och vilken lycka det var i så fall!! Jag gillar allt från trams-TV till djupare dokumentärer och även som jag skrivit tidigare, sport. Jag tittar som sagt var gärna på TV men om jag är ute och reser eller av annan anledning inte kan se på TV så saknar jag det inte.

Jag använde även radio ganska mycket, när jag sitter i bilen är ute och går eller springer. Et tecken på att jag blir äldre är väl att P1 numera är intressant och har du inte upptäckt P1 så "ratta in" och lyssna! En rolig episod med radio var 1988 då jag precis flyttat till Uppsala och någon tipsat mig om studentradion. En kväll hade jag lyssnat på studentradion som var en lokal radiokanal som jag då inte visste delade sin frekvens med andra intressenter. Morgonen därpå hade jag ställt in radion för att väcka mig inför dagens föreläsning, upp flyger jag av en "galning" som skriker halleluja för fulla muggar så att det studsar i trumhinnan.. Jag hade råkat ut för radio Livets Ord!!!

7 kommentarer:

Sagoruna sa...

Apropå det där med TV, sport och Uppsala, när jag flyttade till Uppsala för studentlivet så hade jag ingen TV utan lånade mamma och pappas husvagnsTV typ 12 tum och svartvit, det året (-98) gick OS och jag upptäckte Curlingens fantastiska värld, men det var inte lätt att hänga med i svängarna vilket klot som låg var på en svartvit TV när de använde tex gröna och blå klot... Då gällde det att titta koncentrerat och komma ihåg positionerna samt lyssna på kommentatorerna! Det var förresten samma termin som jag blev med whippet.

Och P1? Nej nej nej här lyssnar man på RIX FM ffa morronzoo!

Play A While sa...

Här gäller Mixmegapol på morgonen!! Jag lyssnar även på P3 och diverse reklamradio men har börjat lyssna lite mer på P1.

Sagoruna sa...

Jamen MixMegapols morronshow är ju bara en kopia på RIX's ju! Man ska hålla sig till orginalen! Fast nästa gång jag kör på österlen så ska jag ratta in P1 för där har inte Rix någon sändare.

Play A While sa...

Men Adam och Gry är mycket roligare att lyssna på!!!!!!

Sagoruna sa...

Näää vet du vad! Roger, Titti och Gert är ju roligheten personifierad. Så hade du aldrig sagt om du hade lyssnat tex på det programmet där Gert snodde chefens betalkort och ordnade en resa till Cypern åt hela gänget! Och på vilken annan kanal får man höra en bög komma ur garderoben och Gert förkunna att han ska bli pappa igen efter 60? Och allt är sant. Eller deras riddarfjärden runt där Gert fuskar varje år på ett nytt genialiskt vis (tramptaxi, travhäst, roddbåt mm)

Anonym sa...

Och Henrik, Du är ju faktiskt "kändis" i Mix Megapol..... Tänk när jag och två veterinärer stod och lyssnade när du ringde in... Fniss.
"Jag" var sista patienten för dagen så veterinärerna tyckte också det var kul att få lyssna på en Whippet-uppfödare som pratade om lärar-yrket....
Mvh Marie Sandberg

Anonym sa...

Jag är nog ung för jag har inte upptäckt P1 ännu..........
Rix Fm är bäst, skrattade idag när jag hörde om Gerts varning från chefen för att han kritiserat Carola - mycket roligt tyckte jag!
Tack för trevligt samtal igår och lycka till med kullen!

Anna Lena