6 feb. 2008

Spara valp hemma - NEJ!

Jättemånga har frågat mig om jag inte skall spara en tik hemma undan Juni och svaret på det är nej!!!! Snabbt har många sagt: det säger du bara, du kommer inte att kunna stå emot! Repliken på det är: det är inget svårt att stå emot, tvärtom, det är mycket enkelt. Bara tanken på att ha en valp/unghund hemma de närmaste två åren är motbjudande!!!! Under de senaste tio åren har jag nästan alltid haft en valp/unghund hemma och nu när min yngsta tik Memma (Play A While Lady Orlando) blivit helt vuxen med allt vad det innebär, så skall jag njuta av att en flock av fem vuxna tikar. Jag vill slippa träna någon hund till att bli rumsren, mata en valp flera gånger om dagen osv. För mig är de första två åren i en hunds liv en transportsträcka till att de är mogna individer som jag skall leva med under många år framöver. Visst är valpar söta men allt jobb och slit gör inte att det räcker att de är söta… Det viktigaste för mig när jag sparar en valp hemma är att forma den som jag vill och att den blir formad in i min redan existerande flock.

3 kommentarer:

Ursula Andersson sa...

Haha! Det här inlägget ska jag INTE visa för Patrick (min man)! Han har nämligen precis samma inställning som du, medan jag är lite mer så där i valet och kvalet ... Jag räknar kallt med att ha några hanvalpar kvar ändå ända tills framåt sommaren, så just nu känns det inte så frestande att spara "min" lilla Voice som det skulle ha gjort annars. Jaja, får väl se hur jag gör.

Play A While sa...

Jag räknar också alltid med att behöva sitta kvar med enstaka valparen tid innan någon trevlig människa dyker upp... 5 vuxna whippets är ganska lagom!!

Sagoruna sa...

Håller med fullt ut! Och hundarna har ju inte utvecklat sin charm fullt ut förrän nånstans vid 7 års ålder DÅ är de Individer!