11 nov. 2008

Äktenskap

Enligt denna artikel i DN idag vill vänsterpartiet tvinga präster att viga samkönade par. Om lagen blir så att präster själva får välja om de vill viga samkönade par eller inte så slog det mig häromdagen – kan homosexuella präster vägra att viga heterosexuella par? För mig är det inte intressant personligen att kunna gifta mig i kyrkan då det är många år sedan som jag gick ur kyrkan, men det är ju ändå en principsak för de som önskar detta som lever med en person av samma kön. Men förhoppningsvis kommer det ändå vara en grupp ”snälla” präster som kommer att ställa upp och viga samkönade par i kyrkan om lagen utformas på det sättet at det inte blir tvingande. Frågan är också hur trevligt och romantiskt en vigsel blir om man som par vet att prästen inte vill ställa upp egentligen, om det skulle bli tvingande??


Jag brukar läsa Helle Kleins blogg då och då och för ett tag sedan så fick jag berättat för mig att hon inte ses med blida ögon i vissa grupperingar inom svenska kyrkan nu när hon är prästvigd (jag tror hon är klar med sin utbildning??). Förmodligen är hon väl för ”radikal”, men tänkas kan att samkönade par som vill viga sig i kyrkan kommer att kontakta henne??

1 kommentar:

Susanne Lindström sa...

Jsg skulle tro att det inte finns utrymme för hbtqi-präster att vägra viga heterosar. Då åker de nog ute med huvudet före. Det är makalöst intressant att det är ok för heteropräster att vägra välsigna hbtqi-personer. Tänk om en präst skulle vägra viga ett par från t.ex. Gambia. Då skulle det minsann ta hus i helvete. Nej, ta ifrån kyrkan vigselrätten! Det är nog enda vägen yill någon form av jämlikhet. Jag säger bra: vägra kyrkan!!!!