22 juli 2008

En plats har försvunnit.....

Råda Vy - med utsikt över Lidköping, Kinnekulle och Kinneviken
I bakgrunden går det att skönja Kinnekulle

Förra veckan var jag och sprang milbanan på Råda ås utanför Lidköping. Jag är uppvuxen vid foten av denna ås, som faktiskt inte är en ås utan ett randdelta som bildades under istiden och jag uppskattar verkligen naturen i Råda!! Milbanan är bra att springa då den har tre långa motlut till skillnad från där jag bor där största höjdskillnad är 5 meter….. Nu förtiden är jag sällan i Råda och i slutet på milbanan valde jag en alternativ sträckning för att förlänga löprundan en bit. Döm om min förvåning när jag helt plötsligt står framför en gigantisk krater och den stig jag tänkt använda inte mer existerar. Det ligger ett företag i närheten som sedan många år gräver grus som används till diverse saker. Det var bråk för några år sedan om detta företag skulle få utvidga sin verksamhet och uppenbarligen fick de det….


Denna stig leder fram till ett område där den gamla klubbstugan för den lokala skid- och orienteringsklubben låg och där jag spenderat så mycket tid sedan jag ens kunde gå när jag var liten i slutet av 60-talet. Det är en ganska konstig känsla att stå och få måla upp en mental bild av hur det såg ut där allt tidigare låg och där det nu bara är en stor grop. Ungefär som att en del av ens liv bara försvunnit.


Det var bara att vända tillbaks igen…..


Som ”plåster på såren” har grusföretaget byggt upp det så kallade Råda Vy där man kan stå och se ut ner över Lidköping och mot Kinnekulle som ligger rakt över på andra sidan Kinneviken.

Inga kommentarer: