28 dec. 2008

Dog show Boxing Day - Utställning på Annandagen

Boxing Day I judged an open show. It was a very nice day and whippet colleague Michael Vikström judged in the next ring. I had about 90 dogs entered under me but a number of people who had entered did not show up so it did not take that long for me to finish. The quality among the adult toys was quite poor and in the big ring in the afternoon judging the group for the toys was not that fun but I found two gorgeous toy puppies that ended up BIS and BIS-2 among all puppies 6 to 9 months. BIS was won by a Bichon Havanais that just “flew around” the ring and the most striking Shih Tzu bitch puppy that ended up second.

In terriers I gave the group to a very promising Cairn terrier bitch that was very striking and moved beautifully!!

The sighthound group was won by the young and very promising whippet Twyborn Big Ben and he finally ended up BIS-3 among all adults entered.

På Annandagen dömde jag en inofficiell utställning åt Skaraborgs kennelklubb i Tibro. Grupp 3, 9 och 10 var mitt uppdrag. Bland de vuxna i grupp 9 var kvaliteten inte så hög men jag hittade två mycket fina valpar, en Bichon havanais son rörde sig så fint och slutade som BIS-valp 6-9 månader. Tvåa i BIS-valp var en Shih-Tzu som även den var jättevacker!! Tyvärr var det många som inte dök upp som hade anmält så dagen blev inte så lång för mig. I ringen bredvid dömde ”whippet-kollegan” Michael Vikström.

I terrier hittade jag en mycket vacker och lovande cairn terrier som ännu bara är junior.
I grupp 10 vann whippethanen Twyborn Big Ben som visade sig från sin bästa sida och han mötte en saluki från championklass i gruppen men Big Ben tilltalar mig så mycket att ingen kunde slå honom denna dag. Han slutade som BIS-3 bland de vuxna!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var riktigt roligt att få ställa för dig Henrik och även lilla Bertil. Kritiken är vi oerhört stolta över. Tack för en trevlig dag.

mvh Janet

Anonym sa...

Hej! Jag har fött upp BIS-valpen, havanais-hanen, och jag tycker självklart att det är jätteroligt att du tyckte så mycket om honom! Hans syster är lika fin....
mvh Johanna