19 dec. 2008

Ledig - Holiday

Nu får jag ledigt till 7 januari och det är jag ledsen för, eller vad tror Ni?? Det skall bli så skönt att kunna komma ut med hundarna i fullt dagsljus!! Vi har nog saknat det hela ”gänget”. Det kommet att bli en lugn julledighet och inte så mycket kommer att hända förutom på Annandagen då jag skall döma åt Skaraborgs kennelklubb. Sammanlagt kommer jag att döma 88 hundar och det är dvärghundar, terrier och vinthundar som faller på min lott.

Dagens största ras är ett gäng glada (hoppas att de är glada för det brukar ju mopsar vara!!) mopsar och följt av cavalier och whippets. De senaste åren när jag blivit inbjuden att döma har jag alltid grupp 10 och 9 troligtvis då alla tror att jag är en ”dvrärghundsmänniska” på grund av att jag äger en pekingese, men terrier kan jag så mycket bättre än dvärghundar. Direkt efter gymnasiet så jobbade jag på en kennel i England som födde upp airedaleterrier och i slutet på det jobbet trimmade jag och visade en tik som faktiskt blev kvalificerad till Crufts under whippetuppfödaren och domarlegendaren Bobby James (Samarkand). De som känner mig vet också at jag har en ”soft spot” för en riktigt fin strävhårig foxterrier!!

Now I am off from work until the 7th of January and I am sorry to be off from work for so many days, or what do you think?? It’s going to be nice being able to go for long walks in full daylight!! It’s is going to be a quiet holiday and the only thing that is happening is that I will judge at an open show on Boxing day (of all days). I will judge 88 toys, sighthounds and terriers. Pugs have the biggest entry followed by whippets and cavaliers. The last years when I have been invited to judge at open shows the organisres always gives me sighthounds and the toys and why they give me the toys is probably that I am involved in Pekingese.

To be honest I am much more knowledgeable in terriers and in fact my first job after finishing my A levels was at a kennel outside Canterbury in England were I helped to take care a huge number of airedaleterriers. At the end of my visit in England I trimmed and showed an airedaleterrier bitch that was qualified to Crufts under whippet breeder and legendary judge Bobby James (Samarkand). Those who know me well are aware of that I have a “soft spot” for a truly beautiful wired fox terrier.

2 kommentarer:

Patience-please sa...

Enjoy your vacation, and your judging!

Susanne Lindström sa...

Jag hoppas att du kan vara riktigt ledig nu! Själv är jag i Sorsele och njuter av vintern! God jul och gott nytt år!