5 feb. 2009

Solarium - Sun tanning

Vi som jobbar i Vara kommun har rätt till en timmas friskvård på arbetstid och idag passade jag på och använde löpbandet i en timme i ett träningsrum som ligger i anslutning till inomhusbadet som sitter ihop med skolan jag jobbar på. Innanför träningsrummet ligger två rum där det finns möjlighet att sola. Under träningspasset gick jag in i ett av dessa rum och hämtade papper och på väggen fick jag se ett schema över hur man bör sola sig säkert beroende på vana och vilken hudtyp man har. Enligt schemat så skall man utgå från sex olika typer och jag fann det mycket roande för jag har aldrig sett ett dylikt schema tidigare, så det kanske är helt ”normalt” utan att jag vet om det??

Hudtyper:

Keltisk
Ljus europé
Mörk europé
Medelhavs-europé
Mellanöster, Indisk
Svart, Nubier

The municipality I work for allows us to train and so on for one hour during our work time every week. Today I went to have a run on a tread mill and in connection to the room where I train there are two small rooms and in these two rooms you can sun tan. Today when I went in to one of the rooms I found a schedule on the wall explaining for how long it is safe to tan depending on earlier tanning and also skin type and I found it amusing how these skin types was described. This is maybe completely “normal”, it’s just that I have never tried a sun tan salon in my whole life.

Skin types:

Celtic
Light European
Dark European
Mediterranean European
Middle East, Indian
Black, Nubian

Inga kommentarer: