16 juni 2008

Allt möjligt!

De senaste veckorna har onekligen varit hektiska med jobb och hundaktiviteter och därmed har bloggen inte varit högt upp på listan över aktiviteter. Den sista tiden innan läsårsslut på en skola är minst sagt febril och i år hade jag en stor grupp nior att sätta slutbetyg på och mina tankar har till stor del ägnats åt dessa betyg! Jag vill att det skall bli så bra och rättvist som möjligt! Jag har alltid utvärdering med mina nior om de tre eller fyra år som vi kamperat ihop massor av timmar och klasserna var rörande överens om att jag är en rättvis lärare (det känns bra) men att jag är lite sträng men det omdömet blir dualistiskt då de samtidigt är så nöjda att det är tyst, ordning och lugnt på lektionerna??

Nu går jag på semester i eftermiddag. Då jag läste heltid under hösten parallellt med heltidsjobb så har jag ett överskott av så kallad kompetenstid och behöver inte jobba tills torsdag!!

Det skönaste med att bli ledig så länge är att på mornar eller förmiddagarna starta dagen med en lång promenad med hundarna. Vi är nog lika förtjusta i det! Numera har jag vant mig vid att röra mig i det öppna skaraborgska landskapet och på sommaren är det riktigt vackert! Tyvärr har jag numera valt att inte gå en av de rundor jag gillar då det bor en rottweiler en bit bort från den grusväg jag nyttjar. För några veckor sedan bet denna rottweiler ihjäl en papillon för en gammal kvinna. Dagen efter dyker kvinnan som äger rottweilern upp hos mig och undrar om den gamla kvinnan inte kunde låna en av våra hundar…. Jag var så arg att det kokade inombords men behöll mig lugn fast jag lät nog irriterad på rösten, inte minst då hon menar att det inte var hennes fel att hunden blev ihjälbiten…. Hur kunde hon ha mage och komma hem till mig och be om sen sån sak och även frånsäga sig ansvaret för hennes hunds handlingar? Hon hade inte talat med den gamla kvinnan innan hon kom hem till mig heller, så frågan är, hade hon bara tänkt stå på trappan och erbjuda henne en ”lånehund”? Vissa människor blir man inte klok på….

Inga kommentarer: