24 juni 2008

Countertenor

När det gäller musik så har jag ett brett register från hårdrock till opera som jag uppskattar. Det jag inte lyssnar på och tycker är hemskt är jazz och country, det bara går inte….. Jag har faktiskt gett dessa genrers utrymme genom åren men jag klarar inte av att lyssna på det. Häromåret gjorde jag en ny upptäckt som jag tycker är häftig och det är countertenor. En countertenor är en man som sjunger kvinnliga sopranstämmor. De skall inte förväxlas med gamla tiders kastratsångare. Jag tittade på Last Night of the Proms för ett par år sedan och där uppträdde den ”stora guden” inom genren, Andreas Scholl och jag blev ”hooked” omedelbart!!

En favorit är när Segej Jegers sjunger Ave Maria av Caccini. Så mycket vackrare kan det inte bli.....

1 kommentar:

Maria Brisvall sa...

Hej! Tittade in på din blogg och såg att du även gillar klassisk sång (som ju är min profession)! Länken går till något annat himmelskt vackert, gosskör, (+manskör), från St Pauls Cathedral. http://www.youtube.com/watch?v=A8QcpfiU3YA&feature=related

Ha det fint och pussa på Toad och säg henne att hon har så vackra barn!
Hälsningar
Maria m whips