25 juni 2008

Debatten fortsätter

bland annat i Expressen där även Läraförbundets ordförande uttalar sig.

Även läraren hade en provanställning så är det i mina ögon ändå väldigt allvarligt när en rektor agerar på detta sätt. Var skall vi dra gränsen för vem som är lämplig för att utöva läraryrket? Vad är det ok eller inte ok att ägna sig åt på fritiden för att anses som olämplig är lämplig för att jobba inom skolans värld?

För ca 4-5 år sedan hade vi en kille på skolan där jag jobbar som var en tydlig sökare och han funderade mycket över livet och kände sig ofta nere. Han hittade satanismen och började läsa en del om det och då gick ”moralpaniken” i kollegiet. Framför sig såg de hur denne elev skändade gravstenar på kyrkogården osv. trots att han mest satt och tänkte på vem han som enskild människa har ansvar för. Eleven och jag förde långa diskussioner om det mesta och vi hade mycket givande och intressanta samtal och han uppskattade nog att en vuxen tog sig tid att lyssna på honom. Detta var en oerhört snäll person som kanske i vissa äldres ögon såg ”farlig” ut när han var svartmålad och klädde sig mest i svarta färger. Vad vill jag nu säga med det här, jo döm inte efter det yttre. Ta reda på och tala med varandra i stället.

En liknande episod utspelade sig under min uppsalatid. Detta var dagen efter Valborg och jag var på väg till Stockholm. På en bänk satt två äldre damer och språkade. Snart dök två yngre män upp och slog sig ned på samma bänk till damernas förskräckelse. De hade tuppkam och annorlunda klädsel jämfört med de flesta på stationen. De var fortfarande klart påverkade av alkohol. Killarna märker snart att damerna är okomfortabla av deras närvaro och plötsligt vänder sig den ene runt och frågar en av damerna om hon inte kunde tänka sig att gifta sig med honom!! Detta ”bryter isen” och hon säger, jo visst men bara om du tjänar bra! Sedan satt de i säkert en kvart och alla fyra och hade en trevlig pratstund.

Tyvärr blir det lätt moralpanik, inte minst i skolans värld. I början av 80-talet lyssnande mina kompisar och jag på hårdrock som Kiss och AC/DC och Iron Maiden osv. En dag skulle alla som lyssnade på denna musik samlas i ett klassrum och in stegar fältarbetare från socialen som sätter igång en moralpredikan om att vi skulle hamna snett i livet och annat trams. Alla vi som satt där är nu utbildade på högskolenivå och numera yrkesarbetande välartade människor. Nästa dylik händelse var i början av gymnasiet när vi var ett gäng spelade Dungeons & Dragons. Även då gick ”moral-larmet”! Djävulsdyrkan och våldspåverkan var ord som användes…..

Tillbaks till läraren som blev uppsagd, så är det ett allvarligt problem om rektorer inte kan eller vågar anställa lärare då föräldrar kan tänkas reagera. Själv jobbar jag på en skola på landsorten och det råder ett mer reaktionärt klimat här på landet, enligt min uppfattning och det är viktigt att det finns lärare som kan och vågar utmana rådande normer. Det ser i alla fall jag som en av mina uppgifter inom SO-delen av skolan. Det kommer att finnas föräldrar som reagerar på att jag diskuterar dödshjälp och liknande och helst ser att jag inte gör det, men hur skulle det se ut om föräldrarna bestämmer vad vi undervisar i skolan?

1 kommentar:

Susanne Lindström sa...

Härligt med diskussioner! Rektorn och den "provanställde" hårdrockande läraren är ju ett exempel på hur normer verkar i praktiken i vårt samhälle. De som tillhör normen ser inte att de ingår i en social konstruktion av det förment normala. Det är när något/någon avviker från normen som normen synliggörs (om man är lite uppmärksam och reflexiv). Och kämpar man på i ett sånt läge, som hårdorckaren gör, så händer det ju något med normen. Sakta men säkert förskjuts den för att till slut erättas med en ny norm. Det kan tyvärr ta alltför lång tid. Det är gäller att citera ordentligt fel (Butler du vet)!

Tur att det finns såna lärare som du Henrik, som vågar ifrågasätta fördomar och förförståelser. Det är av största vikt att våga vända upp och ned på det som uppfattas som normalt och självklart.

Nehej, nu är det fotbollsdags!