18 aug. 2008

Fermented herring - Surströmming

Soon the season of fermented herring has its beginning here in Sweden. At the Gala Top Match Dinner in July at the whippet congress I sat together with Americans Patience and Crystal and they were a bit hesitant about the herring that was served at that dinner but if I remember correctly they did try a couple of pieces!! I wonder what these two ladies would think about our Swedish specialty, fermented herring. The smell is just awful but the taste is wonderful. Not everybody’s cup of tea but certainly mine!! You eat t this together with special bread types, onions, sour crème and a special type of potato that fir most grows in the northern part of Sweden and it is called Almond Potatoes. We usually get a box sent to us from the north of Sweden with the fish and potatoes and friends who like this delicious dish are welcome to join!! Here you can read more about a foreigner’s first contact with the fish!

Surströmmingen är på gång och personligen ser jag fram emot det då jag älskar surströmming. Jag vet att det inte är alla som gillar det, men tyvärr förväxlar nog många lukten och smaken som naturligtvis inte går att jämföra. Vi brukar få en box nersänt från Norrland med fisk och mandelpotatis. Jag är lite lat och föredrar färdigfilead fisk….




6 kommentarer:

Mona Lindström sa...

Nämen Henrik, inte kan du väl mena att du äter den äckliga fisken. Det trodde jag aldrig. Jag har provat och gör aldrig mer om det,snacka om nära döden upplevelse.

Anonym sa...

Instämmer med Mona.
Kan berätta en historia. Min exsambo är brandman och en kväll kom han hem och berättade om ett larm som en engelsman hade ringt in. Han var helt hysterisk engelsmannen då han skrek i telefonen till larmcentralen att det var en gasläcka.
Killarna/Brandmännen kom dit och det visade sig vara just det surströmming. :)

Jag blir lika förvånad varje gång någon äter denna sk delikatess. Själv får jag kväljningar bara vid lukten av den.

/Mia W

Anonym sa...

Jag håller med dig Henrik!!!
Vi är ett gäng whippetägare som just nu laddar inför att testa "årets upplaga" av delikatessen! Lär bli en "frossa", utan dess like:-))!!
Du är Välkommen!!

/Inger

Play A While sa...

Håller med dig Inger, synd bara att det är så långt att hälsa på......

Harmonica man! sa...

Surströmming är en delikatess! No more no less!

Patience-please sa...

Oh the famous Herring Incedent! I didn't find out it was raw until after I ate it. I had so enjoyed it until then!
Next trip to Sweden, I will have to bring my husband. He loves pickled herring, and he loves anything fermented. To me, rotten fish is quite frightening!

all the best-
Patience, the herring Queen