11 aug. 2008

Vasastafetten

Emmelia närmar sig målet i Hökberg
Anders någonstans mellan Hökberg och Eldris
Jag bjöd brorsans son Josef på Cola och gissa om det var populärt att de hade lagt is i glaset!!!!
Play A While Street Spirit, "Måns", tar igen sig i soffan. Det är ruskigt hur lik han och syrran Ch Play A While Kid A, "Tuija", är i huvudet, uttryck och kroppspråk. Måns och Tuija är nog de två mest "välartade" whippets som finns??



Café Kringlan vid Eldforsen söder om Vansbro. Stanna där!!

Kursgården i Transtrand där vi bodde.
Tidigt på lördag morgon och vi skall snart iväg och alla är nervösa och lite otåliga. Min kollega Evacaisa fixar logistiken och det är ett pusslande vem som skall åka i vilken bil och vart just den bilen skall köras.



Brorsan Håkan med fru Pauline och barnen Veronica och Wilma strax innan Håkan gav sig av på den blöta trippen fråm Tennäng upp till Risberg över ett antal myrar. Han var inte lika ren vid målet....






























Dessa goda korvar tycker jag att jag förtjänade efter loppet!!!







Martin håller sig fast då han är trött efter att ha sprungit den jobbigaste sträckan upp till Oxberg och de hemska backarna på slutet...








Så var man hemma igen efter trippen till Dalarna. Loppet gick helt ok för mig och jag sprang ungefär lika fort i år som förra året men årets lopp var nog en bättre prestation då bansträckningen lagts om. Förra året gick ganska många kilometer på asfaltsväg men i år gällde det stig i skogen större delen av sträckan över myrar på plankor osv. så denna sträckning var mer krävande. Vårt lag putsade på slutiden igen och i år gick vi under 8 timmar så alla var vi nöjda och glada. Alla är nog inställda på att vi springer nästa år igen, även om jag på upploppet in till Evertsberg funderade över varför jag frivilligt håller på med sånt här…??? Men 5 minuter senare med endorfiner som pumpar runt i kroppen tänker man att nästa år, då skall jag springa bättre!!






Första natten bodde vi på en kursgård i Transtrand och i alla hus var det mängder av löpare från hela Sverige och för mig som vänt på dygnet var det inte så käckt att vakna 06.15 men det var bara att bita ihop. Jag brukar starta runt 11.00 på dagen och det är skönt att ha sin löpning klar för att kunna titta och heja på de andra resten av dagen. I år åkte vi två lag. Ett ”rent” lag från Nästegårdsskolan och ett andra lag som hade kollegor från skolan men också lite släktingar. Vårt lag var ca 12 minuter före det andra!!!!!!!






Efter loppet åkte vi hem till mina trevliga valpköpare Janne och Mona Lindström där vi bodde natten mellan lördag och söndag och på kvällen åkte vi ner på stan och åt en fantastiskt god middag på restaurang Vi på Hörnet (rekommenderas!!). Söndag förmiddag for vi hemåt igen i ett fasligt regnande och vilken tur att vädret var så bra på lördag…… Det regnet hade inte varit kul att vara ute i en hel dag….






På vägen hem stannade vi som vanligt på Café Kringlan just söder om Vansbro på vägen mot Filipstad och åker ni den vägen så stanna och byt några ord med ägarinnan som sköter sitt café på egen hand trots att hon är 79 år gammal och hon har väldigt goda mackor!!!
Nu är det bara att ladda batteriet ett par dagar så är det dags för jobbet igen.







Det var trevligt att träffa Monas hundar igen och Anna-Karin Kax kom och visade upp sina två fina valpar efter Ch Courtborne Keyzers Eomer undan Play A While Sheperd Neame och de skall bli spännande att följa. Mora börjar bli whippet-tätt!!!

1 kommentar:

Mona Lindström sa...

Vilka duktiga människor ni är som bara orkar springa omkring i vasaloppspåret. Håller med dig om att Måns och hans syster nog är de mest välartade whippets som finns. Trevligt att ha er här på besök och ni är välkomna igen, men då får ni ingen tvätt och strykning av träningskläder. Fniss.