30 aug. 2008

Hektisk upptakt på terminen

Så här i början av treminen är så väldigt hektiskt att det inte ens finns tid att tänka på bloggen………..och jag har fått spendera jättemycket tid framför datorn på jobbet för att lära mig mer! Jag har blivit insatt på datorkunskap på elevens val en gång i veckan. Jag tycker mig kunna hantera en dator hyfsat men har ”svarta hål” och Excel är ett exempel. All pedagogisk personal på skolan ingår i en datautbildning som kallas PIM. PIM är tänkt att förbättra vår it-kunskap men även mediakunskap.

PIM bygger på att jag läser, kollar instruktionsfilmer för att efter det göra ett praktiskt test för att se vad jag tagit till mig. Blir jag godkänd här skall jag göra en examineringsuppgift och skicka in till handledaren. När jag är godkänd på examinationen går jag upp en nivå. Nu är jag på nivå 4 (av 5) och har precis klarat det praktiska testet och i början av nästa vecka skall jag skriva ut examinationsuppgiften. Så sakta täpper jag igen mina ”svarta hål” och börjar klara grunderna i Excel. Så förhoppningsvis kommer jag att klara av att höja elevernas kompetens också??

I helgen ser det ut att bli fint väder så gräsmattan skall trimmas till lagom längd och hundarna måste få komma ut på ett par långa promenader!! Lite Finnkampen måste jag kolla in också, det är ju en klassiker!!

Inga kommentarer: