31 jan. 2009

Skolbio

Oj vad länge sedan jag skrev något på bloggen…. men det har varit en hektisk vecka onekligen så jag har inte haft energi att sitta ner och skriva!! Onsdag denna vecka var en ytterst trevlig dag som jag spenderade i Göteborg på filmpalatset bergakungen på en skolbiodag. I Vara kommun försöker vi hålla på med skolbio och för att förkovra mig i denna värld så var jag på denna inspirationsdag. Jag hade inga förväntningar, men dagen visade sig bli mycket trevlig trots att den blev väldigt lång.

Vi fick en förhandsvisning på filmen I taket lyser stjärnorna som jag varmt kan rekommendera som en oerhört gripande och sorglig film. Ta med näsdukar!!
Ni som såg Guldbagge-galan vet att i kategorin dokumentärer var det en kille nominerad som filmat sitt eget liv en period med en mobil och sedan klippt ihop allt till en dokumentär som är ovanligt självutlämnande. Partik Eriksson som gjort dokumentären En enastående studie i mänsklig förnedring kom och förde ett samtal med en kvinna inför oss i publiken och det var oerhört fascinerande att höra honom berätta om denna dokumentär.

Jag fick även mycket tips om hur jag kan jobba vidare med media i allmänhet med mina elever.

Då vi som sagt var jobbar med skolbio i Vara kommun har vi sökt och fått pengar från filminstitutet för att ge elever möjlighet att ta del av film på bio. Dagens unga sitter mest och ”häckar” framför datorer och kulturen kring att gå och se på film på en ”riktig bio” går ner hos de unga och med hjälp av dessa pengar kan vi ge möjlighet för eleverna att se bra film på bio ett par gånger om året.

När jag var på skolbiodagen fick alla åttor åka och se på filmen Flyga Drake som vi skall diskutera nästa vecka.

Inga kommentarer: