25 jan. 2008

Engelska och svenska skolan

Skolan jag jobbar på har besök av lärare från en skola i Bicester som ligger strax norr om Oxford i England. Det var kul idag när de dök upp på en av mina lektioner och vi alla kom att samtala om skillnaderna mellan skolorna i England och Sverige. Cooper’s School i Bicester som engelsmännen jobbar på har jag besökt vi tre olika tillfällen. Juni 2006 fick jag anslag från EU:s programkontor för att genomföra en så kallad ”job shadowing”. Det betyder att jag fick alla utlägg betalda för att följa kollega/kollegor som har samma yrke i ett annat EU-land och jag förlade min vecka till denna skola i Bicester. Mina elever blev ganska chockade när en av lärarna, Lisa, berättade att de infört en striktare ”dress code”. Klädseln har varit enhetlig men lite mer ”casual” de senare åren men då skolan behöver konkurrera med närliggande skolor så har de infört att alla elever skall ha svarta byxor, kavaj, skjorta och slips. Tjejerna kan ha kjol också. De tänker sig att föräldrar hellre sätter elever i skolan om den verkar mer strikt och ger intryck av ordning. Men verkligheten ser annorlunda ut. Kevin som är med i Sverige jobbar heltid på Cooper’s School med att sköta frånvaron!!!!! De har infört elektroniska rutiner och all info hamnar i Kevins dator som då kan se om en elev inte har giltig frånvaro och går hem till eleven och hämtar med han/henne till skolan.

Lärarna i England har en läroplan att förhålla sig till som är mycket detaljstyrd och alla arbetsområden som skall genomföras har en strikt innehållsförteckning. Den svenska läroplanen jobbar mot mål och det är upp till mig som lärare ihop med klassen att komma fram till hur vi når målen, så en svensk lärare har större friheter än en engelsk.

Tjejerna får inte sminka sig hur de vill osv. på Cooper’s School och om någon vuxen finner att någon brutit mot gällande regler skickas denna elev till rektorn som tillhandahåller kemikalier för att avlägsna sminket. Tilläggas skall att rektorn sitter och tittar på när avsminkningen sker!

De engelska lärarna är förvånade över den kamratliga stämningen mellan elever och lärare. Idag när jag var med en grupp nior i biblioteket där de letade texter till geografiarbeten så började de att fråga mig om 80-talet, musik, kläder osv. så vi satt och snackade om det en stund och Lisa från England var fascinerad över att jag kunde ha ”pli” på klassen trots att atmosfären var så kamratlig. I England tilltalas inga lärare med förnamn utan med sir, miss eller mrs följt av efternamnet.

Det finns nog både fördelar och nackdelar med de olika synsätten på hur skolor skall fungera i de båda länderna, men efter att ha följt undervisningen på en skola i England vet i alla fall jag i vilket land jag vill jobba!!!!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

KBRY

Anonym sa...

orka läsa tror rbujjjads

Anonym sa...

bluben

Anonym sa...

Skitbra, hjälpte jättemycket med min skoluppsats! Tack <3 ;)

Anonym sa...

MFF äger