29 jan. 2008

Åskådarperspektiv

Igår uppmärksammade vi förintelsedagen på skolan och vi visade en gripande dokumentär om Emmerich Roth som överlevde Ausschwitz och den efterföljande dödmarschen när den sovjetiska armén näramde sig lägret. Emmerich berättar på ett sätt som gör att man verkligen lyssnar och med de bilder som illustrerar berättelsen blir hela dokumentären väldigt stark.

Efter filmen valde vi att fokusera på åskådarperspektivet, dvs. när vi människor väljer att se på eller vända ryggen när vi är åskådare till en hemsk händelse med allt från misshandel till mobbning. Psykologiska undersökningar visar att en "åskådareffekt" uppstår när en större grupp människor är åskådare: ju fler människor som bevittnar samma övergrepp, destå svårare är det för någon att gripa in. Det är som man fördelar ansvaret mellan sig, så att alla bara får en liten del var. Ju fler man är, desto mindre del. Man ser på varandra och bedömer andras passivitet som ett bevis på att man inte bör ingripa. Börjar någon i en större grupp att säga mot eller protestera mot ett övergrepp är det lättare att få fler att hjälpa till.

Genom historien där övergrepp begåtts syns tre klara roller: förövaren, offret och åskådaren.

Vi försökte få våra elever att tänka efter om det finns situationer i deras vardag där åskådareffekten kan uppstå och ganska snart kom de på att mobbning är ett övergrepp som kan bli aktuellt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket intressant aspekt och syn på det hela! Tänkvärt!
Mvh Marie S