20 jan. 2008

Höstens höjdpunkt!

Hösten 2007 fick jag möjligheten att åka med till Bergamo i Italien och döma på inofficiella utställningar. Första dagen var det en kvällsutställning med speciellt inbjudna hundar som tävlade om Lombardiets vackraste hund 2007. Vi var fyra domare och förutom mig själv var det Svante Frisk, Krister Ohlander och Helen Strömbom. Vi fick poängsätta hundarna och vinnaren gick vidare och till nästa heat och till slut korades en slutlig vinnare av Patrik Ragnarsson. Dagen därpå dömde jag grupp 9 och 10. Det var en spännande blandning på hundar med vinstrika champions till rena sällskapshundar från byn där utställningen hölls. Min vinnare i grupp 9, en svart pekingese, utsågs till BIS av Svante Frisk.

Först trodde jag att arrangören av utställningen skämtade med mig när de dök upp och bad mig gå till en ring där jag skulle döma en pekingese-special. Men det stämde och detta var höjdpunkten på resan, att få gå igenom ett gäng härliga pekingneser. Till BIS utsåg jag en svart championhane som är pappa till den pekingese som Svante gjorde till BIS.

Det trevligaste minnet från hela denna tripp utspelades under pekingese-utställningen. En familj i tre generationer ställde ut sin högst älskade pekingese och den unge sonen hade äran att visa upp familjens "juvel”. När ekipaget gick runt så applåderade och tjoade resten av familjen som om det var en fotbollsmatch!! Alla var så intensivt engagerade och det var så befriande att hur det skulle gå för hunden inte var viktigt, det var deras hund som var betydelsefull och i familjens ögon var den absolut vackrast av alla!!

Tyvärr fick resan ett icke lika trevligt slut då jag blev matförgiftad sista kvällen efter en måltid på en restaurang i Bergamo…….

1 kommentar:

Sagoruna sa...

4 inlägg idag! Det var väldans flitigt. Man kan ju önska du fotade din egen valplåda lika flitigt... retas med dig men man är ju nyfiken som bara den på vad som händer där!
Att bli matförgiftad är ett elände det har jag varit många gånger det är vidrigt!