13 jan. 2008

Promenad och motion

Kommer ihåg en rolig sketch med Lena Nyman där hon gifter sig med en greve och när hon kommer ut på landet så säger hon något som att en stark lampa lös henne i ”plytet” - solen! Så kändes det idag när jag var ute och gick ett par timmar med hundarna. För första gången – på flera månader känns det som – lös solen och genast blev promenaden mycket trevligare men det var nästa chockartat med sol!!!! Egentligen tycker jag att det är trevligast att gå i skogen men nu när jag bor mitt på ”slätta” i ett av de plattaste delarna av Sverige så är det bara att ”bita ihop” och gå längs oändligt långa grusvägar över långa åkrar. Det finns stora skogar en bit bort och någon gång ibland så tar jag bilen dit.

Det vanligaste sättet som jag och hundarna motionerar är att springa och mina whippets är verkligen ”löparnarkomaner”. De sannerligen älskar att sticka ut på en runda och från det att jag tar fram mina träningskläder till att vi ger oss av följer de mig som en skugga!!

Min första whippet Misjka (Balzac Tre Systrar) var en inbiten löpare och främst tillsammans med min pappa så sprang de hundratals mil. Någon gång hände det att Misjka hittade spännande spår som hon inte kunde motstå att kolla upp och min pappa sprang vidare, men Misjka valde då att gå tillbaks till bilen och vänta på min pappa. Misjka kom snart på att det går att se längre om man är högre upp så hon hoppade helt enkelt upp på motorhuven vidare upp på taket och där stod hon och spejade efter sin löparkamrat. En annan egenhet denna hund hade för sig var att hon alltid rev upp bäddade sängar för att hon ville sova under täcket och om det var sol så flyttade hon mellan sovrummen dit solen lyste in och rev upp nästa säng, så till slut kunde alla sängar vara upprivna!!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt med sol, luft hundar och promenad. Själv var jag ute tillsammans med Mona och alla hundar i söndags när det var ett underbart vinterväder. Vi diskuterade förstås Junis kull som vi gärna kommer ner för att umgås med när dom blir lite äldre. Jag har bett Mira-Belle om en lite mindre kull si så där 4 valpar men om hon bryr sej om vad jag vill vet jag inte :)

kram
Anna-carin