19 jan. 2008

Vind!!!!!!!!!

Hujedamig vad det blåser idag!!! Vi bor mitt på slätten och runt vårat hus är det öppen mark i flera kilometer i de flesta riktningar, så inget kan stoppa vinden när det blåser mycket!! Som tur är har vi mest björkar på tomten. Ett flertal gårdar i närheten har mycket barrträd på tomten och lerjord i kombination med barrträd är ingen lyckad kombination då de ej orkar stå emot för mycket vind. På en gård hade de granar planterade runt husen och de var ca 40 år gamla och när stormen Pär slog till föll de som pinnar..... Antagligen hade de försvagats när Gudrun härjade och när sen Pär också dök upp så ramlade dem.

Personligen har jag upplevt något av det värsta som hänt i Europa på flera hundra år. I oktober (natten mellan 15:e och 16:e) slog en hemsk orkan till i norra Frankrike och sydöstra England, främst i grevskapet Kent där jag befann mig. Jag jobbade på en airedaleterrier-kennel. På kvällen den 15:e berättade den numera ökända meteorologen Michael Fish att orkanen skulle dra in över Spanien och dra vidare österut, men så fel han hade... Ingen var därför beredd på vad som skulle ske. På kvällen satt vi med en tik som skulle valpa - håll i Er nu - hon fick 17!!! Sedan gick jag och la mig men vaknade på natten och blev faktiskt ganska förskräckt. Vi bodde i ett stort stenhus men jag var helt övertygad om att det skulle blåsa bort. Vindarna höll en hastighet mellan 150km/h och 170km/h och på morgonen när jag drog upp rullgardinen kunde jag knappt tro mina ögon, överallt låg det nedfallna träd. Det uppskattades att ca 15 miljoner träd föll och ungefär 25 personer miste livet. Huset jag bodde i hade en fantastisk trädgård och "juvelen i kronan" i trädgården var en magnifik Magnolia som enligt uppgift var den näst största i England. Då och då ringde det på dörren av besökare som kom för att de ville se Magnolian då de hört talas om den, men tyvärr klarade den sig inte, den knäcktes på mitten.

Efteråt hade vi ingen el på flera dagar och telefonen fungerade först efter 10 dagar. Lite oroväckande var alla varningar i radion för lösspringande kattdjur, allt från lejon till tigrar som kommit lösa från djurparker… dagen därpå gick det upp för oss vilken kraft vindarna haft. På framsidan av huset hade det stått en hage gjord av järn som var väldigt tung. Denna hage hade lyft och flugit ett par hundra meter in i grannes trädgård!!!!! Mina arbetsgivare hade en trädgårdsmästare anställd, den stackaren höll på och rensade upp nedfallna träd i flera månader!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, den här stormen är inget kul alls. Det är likadant här - till skillnad från att här finns många träd...... Ps. Vilket årtal var det du var med om orkanen? Blir ingen vovve-promenad idag kan tilläggas....
Mvh Marie

Linda Esseholt sa...

Ojojoj! Det får ju den här stormen att kännas som en vårbris!

Grattis på namnsdagen!!

Linda